המטרה: רה ארגון מערך שנפ במטרה להחזיר את השטחים השכורים לבעליהם.
השיטה: בחינת חלופות לתכנון מערך אחסון, ליקוט והפצה וכן שרות לקוחות של מצברים בשטח המצומצם של האתר בנתניה
כתוצאה מהפסקת פעילות הייצור, מתכננת הנהלת החברה להחזיר שטחים ומבנים שכורים ולצמצם את פעילות החברה לשטח של כ-7 דונם בלבד. היום האחסון מבוצע בארבע מבנים נמוכים ששימשו בעבר לייצור ואינם נותנים מענה אופטימלי לדרישות האחסון והתפעול.
הפעילות היום מאופיינת בקבלת מכולות מצברים מחו"ל פריקה ואחסון. בהמשך קבלת הזמנות וכן העמסת משאיות במצברים והפצה לרחבי הארץ בעזרת צי של משאיות לסניפי החברה ולקוחות קצה.
בנוסף קיים בשטח מרכז שרות ללקוחות ושרותי דרך בנושא החלפה ותיקון מצברים, וכן טיפול במצברים החוזרים במסגרת אחריות.
רוב הסחורה מגיעה במכולות ע"י אוניות העוגנות בנמל חיפה. אוניות אלו מגיעות ממגוון ספקים בעולם. במקרה הצורך מגיעות כמויות קטנות של סחורה דרך נתיב אווירי ונוחתות בנמל התעופה.
שיטת האחסון הקיימת בסניף נתניה הינה שיטת אחסון במערומים (BULK). כלל המשטחים המגיעים מכילים כמה עשרות מצברים ומאוחסנים במערומים לגובה (הגבלת הגובה נובעת ממשקל רב ומגבלת גובה במחסנים) שיטת האחסון מבוססת FIFO. בנוסף נאספים נתונים פונקציונליים על המצברים במשטח.
הזמנה יכולה להתקבל מכמה יישויות:
הליקוט מתבצע באופן הבא: מלקט מקבל ממנהל המחסן הזמנה, מגיע למחסנים על בסיס איתורים המצוינים בהזמנה, מבצע ליקוט ויציאה לאזור התפעולי בחוץ.
בתחילה החלו איסוף וניתוח נתונים קיימים, הבנת כלל תהליכי העבודה בארגון הכוללים: הפצה לסניפים, הפצה באמצעות van sale, החזרות מצברי תיקונים וישנים מנהגים, החזרות מסניפים, שירות לקוחות, קבלה ופריקה של סחורה, מיון וטעינה. גיבוש תוכנית עבודה, מדידות שטחי מחסנים בשטח הנמצא בבעלות שנפ – אליו שואפים להצטמצם – 3 מחסנים עיקריים עם מגבלת גובה. ניתוח נתוני צריכת מצברים לפי משטחים ומשפחות מוצרים.ההשלמת מרבית הנתונים החסרים לניתוח ואחסנה. קבלת שרטוטים של המצב הקיים כולל השלמה ומדידות ע"י יועצי תפן. לאחר איסוף הנתונים, מופו כלל המשימות לביצוע והתבצעו ראיונות עם אנשי המקצוע הרלבנטיים להבנת תהליכי הליבה של הסניף.
במהלך הפרויקט הוצגו 2 חלופות אחסון אפשריות בהתאם לתנאי הסביבה:
שיטת האחסון שנבחרה הינה אחסון במערום בשל מגבלות פיזיות ונצילות השטח הינה הגבוהה ביותר.
הוצגו מספר חלופות אפשריות לצוות ההנהלה וביניהם המלצה לחלופה היעילה ביותר: ניצול מקסימלי של השטח הקיים ובעונת הפייק הפחתת מלאי והגדלת סבבי אספקה.
לאחר שחלופה זו התקבלה ואושרה ע"י ההנהלה, החל תכנון מפורט בשטח למתחמי האחסון לפי משטחים והמק"טים השונים.
במהלך בניית התוכנית התבצע רה -ארגון מבנה האתר שכלל שינוי נתיבי התחבורה במתחם עפ"י התקנים של משרד התחבורה, העברת מיקום קבלת הקהל ושירות הלקוחות תוך שיפורם והתאמתם לליקוט ידני למלאי מקומי מבוסס קאנבן ופארטו.
בניית התוכנית בוצעה ע"י הקווים המנחים הבאים:
– התכנסות לשטחי תב"ע בבעלות.
– כלל המצברים אוחסנו תחת קירוי והתאמה לחוקי איכות סביבה.
– משרדי הנהלה נשארים במיקום מקורי.
– אופק תכנון ל-5 שנים קדימה עפ"י גידול של 3% בשנה.
– פינוי מבנים, סככות ותשתיות שאינם בשימוש.
נתוני אחסון עתידי לשלושה חודשים (אופק תכנון ל-5 שנים):
התקבל קובץ מהנהלת שנפ המכיל את הנתונים הבאים: סיווג לפי משפחה (מצברים), קוד פריט (מק"ט), כמות מצברים חודשית לפי מקסימום, ממוצע ומינימום. ניתוח הנתונים התבסס על חלוקת כמות המצברים לכל משטח, סוגים ומשפחות, החזרות והשמשות, מיחזור וגריטה ולאחר ניתוח המרה לכמות משטחים שנתית וגידול שנתי של 3%.
כל התהליך לא היה יכול להתקיים ללא מערובות הלקוח ותמיכתו כלל התוצאות הושגו בעזרת שיתוף פעולה מצד עובדי הארגון וההנהלה.