השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

    צור קשר

    צור קשר

    ניווט בכאוס – בניית חוסן ארגוני במציאות אנטרופית – מבט לתקופה הנוכחית | יובל דובדבני

    ניווט בכאוס: בניית חוסן ארגוני במציאות אנטרופית – מבט לתקופה הנוכחית

    כתבה: יובל דובדבני, מנהלת פרויקטים בחטיבת אסטרטגיה וייעוץ ארגוני

    בחודש האחרון התקיים יום עיון בחטיבת ייעוץ ואסטרטגיה ב-TEFEN בניהולה של סמנכ"לית החטיבה, אביב פלד, שבו נבחנה השאלה: מה נדרש בכדי להתאים את תהליכי הייעוץ  לצרכי המנהלים בארגונים, בתקופה הנוכחית?

    במסגרת היום עיון נערכו שולחנות עגולים בהובלתה של יו"ר המכון לייצור מתקדם ומנכלים והבעלים של פירמת הייעוץ TEFEN, מלי ביצור פרנס, בהשתתפות סמנכ"ל פיתוח עסקי, ליאור קופ, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה והתשתיות, אלכס מלייב, סמנכ"ל דיגיטל ואו"ש, ברוך כלפון ודירקטור מצוינות ארגונית, שלומי חג'ג.

    "ישנם שלושה צירים מרכזיים: הון אנושי, תהליכים ומוצרים, שמנכ"לים מנהלים בדרך כלל בעוצמה משתנה אך המלחמה הדגישה את הצורך לנהל את הצירים הללו בעוצמה רבה יותר, גמישה, ומול אי וודאות מוגברת" (מלי ביצור-פרנס)

    מאז אירועי ה- 7 לאוקטובר ובתקופת הלחימה המתמשכת, מנהלים בארגונים ניצבים בפני מציאות של חוסר וודאות ונדרשים לקבל החלטות מהירות בתנאים של מידע חלקי או משתנה. בתוך כך, הארגון חווה תנודות רבות ועוצמתיות מחוץ לארגון ובתוכו, המשפיעות על יציבותו של הארגון. 

    מהו המפתח לחוסן ארגוני במציאות אנטרופית ? 

    דמיינו את הארגון שלכם כמערכת פיזיקלית. כשם שהפיזיקאי רודולף קלאוזיוס (Rudolf Clausius) טבע את המונח "אנטרופיה" לתיאור אי-הסדר במערכות פיזיקליות, כך גם ארגונים כיום מתמודדים עם מציאות אנטרופית -מציאות של ערעור הסדר הקיים, בכלל מישורי החיים, האישיים והלאומיים. 

    בעידן זה, ארגונים נאבקים בשני כוחות מנוגדים: הכאוס החיצוני המאיים לפרק, והניסיון הפנימי לשמור על סדר ויציבות בשלושת הצירים -ההון האנושי, התהליכים והמוצרים – כולם נתונים במתח מתמיד בין התפרקות להתארגנות מחדש.

    במציאות שכזו, ארגונים נדרשים לחוסן הבא לידי ביטוי בשלושה מדדים: גמישות, זריזות וכושר הסתגלות/התאמה לסביבה.

    גמישות: היכולת לשנות ולהתאים את הארגון במהירות לצרכים ולתנאים המשתנים. 

    זריזות: היכולת להגיב במהירות לשינויים ולפעול באופן אפקטיבי בטווחי זמן קצרים. 

    כושר הסתגלות: היכולת להשתנות ולהתאים לטווחים ארוכים, תוך ראייה עתידית והתאמת הארגון לסביבה המשתנה.

    מה נדרש מהמנהלים? 

    1. אימוץ יכולות דינמיות– יכולות דינמיות מתייחסות ליכולת הארגון לפתח, לשנות ולהתאים את משאביו, תהליכיו ושגרות העבודה שלו בתגובה לסביבה עסקית משתנה. זה כולל את היכולת של מנהלים וצוותים להגיב באופן גמיש ויעיל לאתגרים חדשים ולהזדמנויות מתהוות. דוגמה מובהקת לאימוץ יכולות דינמיות ניתן לראות בפעילותה של ארגון "לתת" שהסיט את המשאבים שלו והתכניות לטובת סיוע מידי לתושבי הדרום והצפון שפונו מבתיהם. הארגון יצר שיתופי פעולה עם רשויות מקומיות, צה"ל וארגונים נוספים כדי להגיע לאוכלוסיות, הוא השתמש בפלטפורמות הדיגיטליות לטובת גיוס תרומות ומבצעי סיוע. 
    1. אימוץ חשיבה פרדוקסלית –חשיבה פרדוקסלית היא היכולת לנווט בין מטרות או דרישות הנראות סותרות לכאורה, ולמצוא פתרונות המשלבים ביניהן באופן יצירתי. אתגרו את הצוות שלכם לחשוב מעבר לדיכוטומיות פשוטות ולפתח גישות המאזנות בין צרכים מנוגדים:
    • תחרותיות בשוק המקומי והגלובלי לצד יצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים.
    • הבטחת הישרדות בטווח הקצר תוך השקעה בצמיחה לטווח הארוך.
    • יישום צעדי התייעלות וקיצוץ בתחומים מסוימים, במקביל להמשך השקעה בתחומי ליבה ובחדשנות.

    צרו תרבות ארגונית המעודדת חשיבה של 'גם וגם', במקום לבחור אחד על פני האחר. גישה זו מובילה לפתרונות יצירתיים החיוניים להישרדות ולצמיחה ארגונית בסביבה עסקית מורכבת ומשתנה במהירות.

    דוגמה עכשווית לאתגר פרדוקסלי ניתן לראות בהתמודדות של ארגונים רבים בישראל הנדרשים לאזן בין הצורך לתמוך בעובדים המגויסים ובמשפחותיהם, לבין הצורך לשמור על ביצועים עסקיים גבוהים ולעמוד ביעדים.

    1. חקירה דיאלקטית מתמשכת – שיטת עבודה המתבססת על דיון ודיאלוג מעמיקים בין יחידים או קבוצות בארגון במטרתה להטיל ספק בהנחות יסוד, לנתח תהליכים קיימים ולאמץ נורמות חדשות, ולעורר חשיבה יצירתית וחדשנות. שיטה זו כוללת הקמת צוותי משבר מגוונים, ביצוע סדנאות לתכנון תרחישים, ויצירת פורומים לחשיבה ביקורתית. נקודת מבט זו, מובילה לתוצאות מהפכניות ולטיפוח החוסן הארגוני. 

    לסיכום,

    ארגון אשר מצליח לנהל את המתחים הקיימים בארגון, תוך שמירה על גמישות, זריזות וכושר הסתגלות הוא ארגון שעשוי להצליח להתמודד עם משברים עתידיים בצורה טובה יותר, ואף לשגשג  בזמני משבר.

    כמנהלים האתגר הוא לא רק להגיב למציאות משתנה, אלא לעצב אותה. העריכו את החוסן הארגוני שלכם היום, זהו את נקודות החוזק והחולשה ופעלו ליצירת ארגון גמיש, זריז ומסתגל בעל יכולת חשיבה פרדוקסלית. זו לא רק אסטרטגיית הישרדות- זו הדרך להוביל את השוק בעידן של שינויים מתמידים. 

    חטיבת אסטרטגיה וייעוץ ארגוני מתמחה בניהול שינוי בארגונים, בליווי והדרכת מנהלים בתהליכים חוצי ארגון ובשוק התעשייה הישראלית

      דילוג לתוכן